sitemap

www.ellenrodenberg.nl

At work in- or outside the Studio

 

20191215_173200

Ruwe notities 2019

ik was

 (een herinnerings constructie)
de tijd en de letters zie ik niet anders dan om elkaar dansend. losgehaald breiwerk in stukjes geknipt. uitgestald achter elkaar gelegd. ik lees; ik was een meisje. Dadelijk schiet me te binnen waarmee ik wilde.

mierzoete zachte haak en frisse naaisels in de 6e klas dun katoen met een  bloem motief als stipjes in gelid  tot babydol met borduur en zoom steek en lichtbleekblauwe poppencape met wit zijde lint. waaierhaakwerk van zachte niet wol maar iets anders satijn glanzend afgebiesd met haakwerk.

Een techniek voor meisjes

in de 1e klas haakten we een etui met katoen draad. kleur naar keus denk ik. 1962
Over de etuimens las ik pas later. ik leefde de etuimens in mijn tienerkamer. spullen van het Waterloo plein en ideeën uit de hippiecultuur 1969
Borduren met kruissteek rijgsteek, zoom en stiksteek. gaatjes tellen.

kleding verven maken
kamer sfeer anti modern Perzisch tapijt en vooroorlogse spullen oma fiets oude meubels. donkere kleuren. Bauhaus de stijl ? geen idee.
anti de nieuwe tijd met verborgen verleiders in de reclame, vs met geheime diensten die soevereine landen infiltreerden. chili koude oorlog retoriek bangmakerij beinvloedbaar door onwetendheid.

Herinneren is een breiwerk. opgeknipt uitgehaald random gaten erin onherstelbaar uitgestald op een tijdlijn. een patroon met wisselende motieven. losse eindjes een warboel geen regelmaat wel herhaling.

btw is een bijzonder trieste warboel zei de biologieleraar in de les. 1971
de bom kon elk moment vallen en het milieu vervuilde ik tekende met oostindische inkt een hoek van een zwembad met een patrijspoort in het midden van de achterwand. de blik gericht vanaf de oceaan op de in de hoek gedreven voorbeelden van aanstaande ellende.
achter de patrijspoort ontzetting uitdrukkende gezichten.
machteloos naief en onwetend met beginnende verschijnselen van bewustzijn
wat had god hiermee van doen?

mijn neus zit sindsdien bijna permanent verstopt in den haag is het niet verbeterd.

kattenallergie leek het maar oud schiphol lag om de hoek
de herinnering breit de gaten in de stukken weer dicht met nieuwe wol.
het bosplan groeide langzaam tot amsterdamsebos

elk nieuw werk begint vanuit de behoefte aan vrijheid gedurende het verkennen
daarna de vrijheid om wat dan ook mee te doen. Laten zien,


wf hermans paranoia
.ik kan mij niet gewonnen geven aan die heldere geesten, die evenveel samenhang in hun ideeen vertone als een spoorboekje of logaritmentafel
en evenmin word ik meegesleept door hen wier geschriften zich laten lezen als uit oude kranten geknipte snippers onder elkaar gelegd, die hun papier hebben bemorst, verfrommeld en aan stukken gescheurd.

Er is maar een werkelijk woord: chaos

Exploring

Working on painting as medium and as material

And..

Find new methods,

Find new shapes and colours in my own archive

And..

Exploring all interesting Artists and there work and methods

And..

Each painting ( as an object) starts from its individual history of existing (public or hidden), therefore I explore in each painting which motive suits.

And..

Find ‘ensembles’  for future presentations

getting into the unknown zone
blue note records
masqualero about collaboration and freedom
art blacky
civil rights movement
in de muziek hoor je freedom hope
freedom
sidewinder blue note succes
frank wolff... lionowner
hiphop was opvolger van jazz 1985 platenspeler als basic instrument.
jazz was open van struktuur
architect grondlegger voor hiphop..
herstart blue note 1985
cantaloop flipp fantasia

form follows needs and seeds

*Aspects of my understanding of life.
One of the many reflections in catagory lists i made around 2001.
This one is from 2016
A new one is expected.
As soon as i finished my study of the book  'De grote vlucht inwaarts' van Thijs Lijster, 2016
A close reading is nessecary in this case.


 echo’s of..

 

Aug. 2019

waarom ik me met kunst bezighoud.
iets wordt altijd door anderen of iets vernietigd of ontkracht. Met dat gegeven leven is zoals vroeger met natuurrampen werd omgegaan. verhalen om te lachen of om te griezelen werden verteld totdat de angel eruit was. En er weer met hoop en minder angst kon worden verder geleefd. angst verlamd zegt men. Angst overwinnen kan met kunst.
Mijn kunst dealt met mijn angst voor het vernietigen van dat waaruit ik zin om te leven haal. Perfecte kunstwerken wil ik daarom niet maken. Ik wil dat het ' de dans ontsprongen' uitstraalt. Ik wil dat ook het hele ontwikkelproces met die attitude verloopt. Ik ga afwerking uit de weg. Ik ga succes herhalingen uit de weg. omtrekkende en uitwijkende bewegingen maak ik. Stel mijn doelen uit of maak ze onzichtbaar door een rookgordijn of mist neer te laten dalen. Ik ben er en ik ben er niet.

kunst maken is de ruimte waarin je je veilig genoeg waant om gevaar op te zoeken en ermee te spelen. romantiek

het doenscenario m van mogelijkheden

work to how to deal with reality

alsof as if.  
the need for as if
alsof aan en uit zetten

18 aug. 2019
naïef bos tuinieren
lopen kijken naar de grond
wat groeit er wat zijn mooie stukken
waarom?
wat zijn de gevolgen van eerdere ingrepen? hoe werkt aarde wortel en plant licht water en dier samen aan groei of afsterven.
waar komt het zonlicht gedurende de dag
waar loopt het terrein af
welke bomen en struiken trekken veel water
welke planten hebben groot netwerk
welke soorten zijn sterk
met welke simpele ingreep zijn planten gered.
hoe verhoog je de kans op bloemenvariatie

scharrelen
schoffelen
bladverplaatsing
planten overplanten
mos verplaatsen graspol verhuizen
silhouet veranderen
snoeien
puin beton neerleggen in stippellijn
aarde zoeken in lagen en spitten
sier kerstboom overschot her planten
snoeisel bloemschik methode toepassen op bostuinrestberg
insteken van laurier stam zaagstukken
afperken van gras in bloei
aanwijzingen voor maaiers plaatsen
pad om de oude eik stronk maken
blubber pad door zware machines herstellen. lucht in bodem is vernield door inklink. afwatering is er niet meer.
veel mieren muizen sprinkhanen mestkevers in aan de grond

Mei 2019

Ambiguitatis error est
misverstand

process elementaire memory motieven home space family boysandgirls psyco  fakingmyths
process what about experimenting?
process Nature or else BUITEN
process de EX factor
process schilderen
process shifting thoughts of the audience
process warm of koud zintuigzaken


thijs lijster de grote vlucht inwaards
Buiten !!!!
heruitvinding van de ledigheid. buiten arbeid en consumeringszaken.
reflecteren geeft alleen vanuit volledige ledigheid de mogelijkheid tot herdefiniering.
de totaal mens moet gerecompartimentaliseren.
.
het gemeenschappelijk handelen moet weer terug tov het totaal verindividualiseerde autistische nu.
de politieke openbaarheid moet teruggewonnen.
.
we ontlenen geen identiteit meer aan de buitenwereld en geven daarmee betekenis aan ons leven.
We zoeken die identiteit nu binnen.
.
de 19e eeuwse etui mens ( benjamin) was binnen met zijn alles in pluche verpakte voorwerpen. nu is de publieke ruimte een etui geworden. binnensteden lijken op huiskamers. Van de eigenaren die van zn gasten verwacht dat ze hun wallet komen leegschudden. je voelt je een wandelende portomonnai .
de banlieus met laagbetaalden zijn letterlijk verbannen.
waar kan men nog zijn zonder oikos? waar is de polis?
als de samenleving niet meer maakbaar is dan wellicht de huiskamer.
.
slavecity gaat over onze vernetwerkte wereld met doel winstmaximalisatie.
.

20181008_155343

 

Ruwe Notities
nov. 2018


#studie_erf
#ellenrodenberg_erf
#notesonthoughts
#pareidolie161709
#tekening_erf
#oilpainting
#oilpaintings
#vanuithetschilderengedacht
#vanuitkleurgedacht
#vanachterhetgordijngedacht
vanuitschilderijengedacht
#vanuiteendronegedacht
studie_erf
#ellenrodenberg_erf
#vanuithetschilderengedacht
#vanuitdefotografiegedacht
#vanuitplaatsinggedacht
#vanuitcontextgedacht
#vanuithetinstakadergedacht
#vanuithetachtergeblevenegedacht
#vanuitdejurkgedacht
#ver olorde
#vanuitdegevolgengedacht
#processingthemotherboard
2 3 4 5 6
#undressthepainting
#thebridestrippedbareby....
#apaintingforonesown

‘hoeveel willen we weten?’
robert dijkgraaf
is het niet veel leuker om te spelen met onweten?

20nov
hergebruik van modulen en materialen. bij r.o. ruimtelijk schetsen met tempex
de son goku s en vlaggen
de verpakkingskisten uit i.
hout van het malieveld
afbeeldingen van kunst.

13 nov
I.C.03.18.21
(Droneview after all)
120x85
olieverf op linnen
Een doek uit 2003 getiteld 'colour manager' heeft een make over gekregen.
Eerst door er een jurk (in die tijd gedragen) op te plakken, te bewerken met acrylverf, te laten drogen en er weer afgetrokken. De sporen van deze bewerking heb ik aangegrepen om met lichte tinten verf en uitwisgebaren een nieuwe ruimte te maken. Als verkenning van die ruimte ben ik gaan 'wandelen' met  
een gemengd blauw.

Het verschil met de kleinere doeken zit in de maat verhouding penseel/oppervlak/mens reikwijdte.
Dit ga ik langzamerhand ook verder uitzoeken.
Het kleine en het grote gebaar.
#studie_erf
#ellenrodenberg_erf
#processingthemotherboard
onderwerpen

the bride and her bachelors
detail
wind storm
landschap
bomen
kamer
ruimte
spiegelbeeld
raam venster beeldscherm bioscoopscherm
palet met verfmeng sporen wegveegsporen
lijnen verfstreek
grid raster patronen herhaling decoratie
figuren als dieren mensen dingen
portret
huiselijk tafereel

ERF is
op zoek naar het persoonlijk archief uitgedrukt in schilderkunst
al het bewaarde in het atelier is materiaal, ondergrond of onderwerp voor een schilderij. Het schilderij zelf is onderwerp tegelijk met het onderwerp wat zich tijdens het verwerkings proces langzaam openbaard. Dit proces omvat de handelingen tov de drager, de mogelijk eerdere lagen, kleurkeus, vorm van de drager, verhouding maat penseel maat drager...
soms kan een eenling in het opgeslagene ineens een plek krijgen tussen het nieuwe werk.

Oude thema's zoals herinneringsbeelden en de daaruit later gevormde en getransformeerde motieven, kunnen nu vanuit een andere invalshoek opnieuw verbeeld worden. De invalshoek kan het formaat  van een doek zijn of een textuur gevormd door oude verflagen.
Zoals in 'zwijnenstorm' Hier heb ik over een eerder doek andere kleurtonen gezet waardoor er andere beeld associaties opgeroepen worden. De textuur is hetzelfde gebleven de kleur is enkel veranderd waardoor de hersenen een ander beeld samenstellen.
Door de 4vlaks compositie uit het eerdere beeld te doorbreken ontstaat er ook een suggestie van beweging.
De persoonlijke associatie komt voort uit een eigen ervaring. En hier ben ik weer terug bij het begin van mijn vroegere schilderijen die oa de dagelijkse ervaringen als onderwerp hadden.

Door nu studie te doen binnen het eigen archief als wel naar verwantschap met andere schilders kan ik mijn werk een nieuwe verdieping geven.

Ik verlang nu naar het schilderij in studie vorm waar het raadsel zo lang mogelijk intact blijft.

Dat wil zeggen dat elk doek, in het atelier aanwezig, opnieuw bevraagd kan worden en het kan afleggen tegen nieuwe inzichten. Weggooien is geen optie. Wissen, overschilderen of uit elkaar halen en transformeren wel.
Zelfs verfbladders worden bewaard voor ev hergebruik.

Dit allemaal met het idee dat de geschiedenis in het materiaal huist dus ook in de oudere verflagen. Maar ook Dragers die ooit door andere kunstenaars zijn weggegeven. Een herinnering.
Houtresten gevonden tijdens kunstactiviteiten op het Malieveld etc

terugblik

1996
reeksen en hoekwerken
zijn beiden voortgezet op een andere manier. Zowel anders als werkwijze als presentatie.
de reeksen zijn nu losgekoppeld en als kunnen in wisselende samenstellingen gehangen.
De hoekwerken kwamen voort uit een verlangen naar beweeglijke ruimtelijke illusie. Beweging van de beschouwer werd later gevraagd door werkelijk 3DInstallaties te gaan maken. 2003-2015 motieven onderzoek in allerlei materialen die pasten bij de idee.

Film 2008 2010
De verbeelding nog beweeglijker maken door videoschilderijen te maken. In die tijd nog niet zo benoemd.
Een spel met beweging snapshotvideo beelden, kleurfilters en overall montages gaven me het gevoel met digitale beeldmiddelen schilderkunst te bedrijven.

terug naar verf en doek 2010 2012
De video experimenten gaven voldoende nieuw materiaal om weer terug te keren naar het materiaal verf.
Ik schilderde schilderijen met een kleur vlakverdeling waarbij ik in 1 doek bv in 4 kleuren een onderwerp van sfeer of invalshoek kon laten veranderen.
Een soort samenstelling van filmstills. Maar dan schilderkunstig uitgewerkt.
Ik liep vast.

2014
terug naar de basis van de fascinatie voor verf
het meng palet.
Het gereedschap wat na het maken van een schilderij nutteloos achterblijft. Het wordt niet serieus grnomen als kunstwerk want stond enkel in dienst van..

Al eerder had ik ontdekt dat het onderwerp me niet zozeer interesseerde als wel hoe het te schilderen en hoe het proces om tot een goed schilderij te komen beïnvloed wordt door elementen als toeval, intuïtie, voorkeur voor kleur/vorm sferen.
Elk onderwerp kon daarvoor als uitgangspunt dienen. mits niet verhalend/ politiek/..
Zowel de perspectief schilderijen als de video s toonden dat aan door alle motieven gelijkwaardig te behandelen.

In 2015 resulteerde die conclusie in een serie schilderijen
imaginairy landscaoes

2017 2018
Ook hier liep ik weer vast.
Mijnbesluit om geen nieuwe doeken te maken voordat ik wist wat ik van de oude kon leren Ben ik eerst doeken gaan bedekken met een 2e drager. Gekregen kaasdoek.
Het schilderproces wat hierop volgde
heeft 1,5 jaar in beslag genomen.
Een onderdeel is getoond in Athene.
Het proces is in een minibrochure vastgelegd. titel.

Begin okt 2018 startte ik de studie serie


geel
(al)weer
escape room
key-room
sleutel-kamer
sleutel-ruimte

#bergshamveluwe

Aanschouw veiling werk.
Afgewezen.
#processingthemotherboard
This towel was an important tool for the realisation of several paintings.
Even the painting which could not make it to survive, is now the carrier of 'Honored'
Title: Honered I.C.1807

ik werk niet in serie
ik maak geen schetsen om te zetten in schilderijen
ik maak wel werk op papier maar die ontstaan net zo intuitief als de schilderijen
ik schilder per dag vanuit een andere behoefte
dat betekent dat iedere dag een bepaald type werkwijze en manier wordt aangevat. Vandaag is het de decoratieve aanpak dwz een overal grid achtig weefwerk. in de jaren 90 hanteerde ik die techniek.
zo groeien groepen schilderijen.
indien tentoongesteld dan kunnen de groepen fremdkorper bevatten als spannend element.
elk schilderij moet op zich kunnen staan met een eigen vanzelfsprekendheid.
samen moeten ze een betekenis genereren die anders is dan het doek alleen.

schets
foto papaverblaadjes in notebook
ramen 6 kleuren

ic031821 85x120
moves retour raoul d k en japans kleuren dictionairy of colourcombinations uit 1933

een overschildering van het schikderij colormanager er03.25

1nov
Het eerste grotere doek dat onder invloed van de studies_erf tot stand is gekomen.(Een over schildering van een schilderij uit 2003 getiteld; Colourmanager). Ik gebruik nu ook een dictionairy (1933) voor kleurcombinaties van een Japanse ontwerper.
De vormen zijn volgens een werkwijze die voor een deel geinspireerd zijn op RDK in combinatie met een techniek die ik in 2015 in schaduw tekeningen gebruikte.
#studie_erf
#oiloncanvas 120x85cm

titel
so long
collection of dark matter, framed

23okt18
Van zacht apenverdriet naar spinnen agressie.
Raoul De Keyser meets Louise Bourgeois meets the world of cold controverses.

Studie naar kleurcontrast, vormbetekenis en beweging. Inspiratie: Raoul De Keyser! Ennnn.. Louise Bourgeois.

20181005_134614 (2)