Work in
progress
See also
Instagram @ellenrodenberg
· Wat Nou!
Dit is nu eenmaal wat ik kan,
Zegt de spin die dood is tegen de bruine feesthoed.
Acryl op triplex
35,2x29 cm
2022
· Overruled!
Acryl op
triplex
35,2x29
cm
2022
· Strijk!
Anders! Strijk ik.
Het fietsstuur zucht onder de mierenlokdoos.
De goochelhoed offert zichzelf aan de katapult.
Acryl op linnen
50x70cm
2022
· Ja, zegt B, Het rammelt
Aan alle kanten.
Maar de nat blauwe nacht gebiedt
Het woord glad en glijdend.
Het knort en romt, schudt, golft
Ja zegt A
Herhelend
Herhalend
Systemisch
Exact, zo is het.
Acryl op canvas
40x50cm
2022
Titel: Hang aard
No. 6
Acryl op linnen
70x50cm
2022
Nou, kom mee
Dan komma ik je er wel doorheen.
Met een haakse hoek als afwijking
Loopt het geoormerkt stekelkonijn
Dwars door het eigen traliedecor
Acryl op triplex
35,2x29cm
2022
Als schrijfsels
toch
Eens rond
konden;
Zou een letter
dan
Een woord
kunnen
Oneindigen?
Kersen spelen
de roulette
gevangen in
het moment van
spiegelfixatie,
opgewonden over
handgedraaide
EE’s
Acryl op stucloper
29 11 22
Wij als Gelen
Hek Teken
Breken
Oef!
De groene leggers
Maar wie is er nu met meer?
Aantallen moet je niet geringschatten.
'Overschatte getallen' zegt Groen
'Wij komen in vrede een symbiose voorstel doen.
#scene_seen_in_a_landscape
26 11 22
De gele-oker streek tracht de groene klosdraad te
verbinden met de spoeldraad
in het voorgeborchte van de oude Singer
naaimachine.
Het mechaniek gaat op en neer.
Het groene ondersteboven wezen wiekt heftig de
armen, maar stijgt niet op.
Het omgekeerde gebeurt ook niet;
draait de planeet van dag naar nacht, dan is de kans
groter.
En dat de groene kwast zo zijn eigen st(r)eken
heeft.
Scene no.10
Serie: Script 2022
Acrylverf op stucloper.
25 11 22
Regie! ik wens regie! roept de koala beer die niet
op Winnie de Pooh lijkt. De gebogen houten verfstreek
wordt gedragen door de uitgestrekte arm. De kattekop
kraait: ik lijk de cycloop van Odilon Redon wel!
Het moet ervan gniffelen. Het wormvormig stukje darm
eindigd in een slotgespateld
donker bruin.
Scene uit strook 11 van de serie Script. 2022
Acryl op
stucloper.
#scene_seen_in_a_landscape
Gedachten dichten gedurende kijken
Script:
casting the new actors for performing new scenes at www.platformsproject.com
Inspiration Model
for the booth 33 at Platforms Project 2022 in Athens
Wood Framed place
Still from
the video: Scenes from a Wormhole
Presented in
the installation: Wormhole
By: EX-MEKH
Sept.2022
Meet the
audience/actors
Scene_seen_
And the
script
Als vormen en vlekken personages
worden. Als personages met elkaar ‘on stage’ zijn?
SCRIPT
preparing
for Hybrid Art Fair 25 26 27 feb. 2022
a project in
a Hotelroom
Each colour of paint on the brush gets its own
role on the canvas.
I see the canvas as a stage and bathed in white
light.
The players appear one by one. Each colour
choice,
brush type and carrier causes its own appearance
and adhesion.
At the pinnacle of intuition and concentration,
an act comes about one stroke of paint,
or several. An image appears. I intervene or
continue.
Sometimes there is an overlap. A duet. Sometimes
it is a continuous movement; a dance.
There are notes, clues.
An idea caused by painting does intuitively
associate during and afterwards.
Everything ever seen, read, experienced is blend
by memory,
divided, changed and then then presented as a
thought seeking guidance.
Titles run in and out. Keys are thrown at my
feet.
I don't always pick them up. Do not immediately
recognize where they fit.
Here comes no.1 is a duet. Nos 2 3 4 and 5 all
look like portraits of actors that could hang in a gallery in the foyer of a
theatre.
Or are they movie stills?
Some paintings can be hung 1 to 3 times rotated
and then show themselves in other guises.
Together it becomes after a change to a
different story.
The audience can compose the story individually
or collectively.
Sometimes the paintings are made for a location
and the carriers are adapted accordingly.
I have been using Stucloper
(coated white carton) since 2020 because,
in addition to being flat,
it can also wave spatially and as a material it
was also originally used for protecting purposes wich
gives another layer of meaning.
The location, audience, the work and I become
part of different contexts and thus different interpretations.
A performance can contain an invitation to
actively participate in a work of art.
I am curious how the work will be read.
Ellen Rodenberg
Feb.2022
detail
Nov.
2021
Finished
‘Not Finished Yet’ 11.9.21 ‘And the Title walked out’ okt. 2021
Just back
from Paris I consider the polyptych ready to leave it in this state.
Preparing for the
KRAATZ project in Paris
August 2021
The interactive
performance
in action at EP7 Paris. Sept 4 2021
Fun painting
And then…
The characters
arive
Oh_No_Plan_So
2021
Acrylic and
oil on linen (4 parts) no stretcher
Each part
111 x 124,5 cm
Process in
February and March 2021
AS IF
Here comes:
No. 4
Acrylics on
linen
70x50cm
process from March to October
2021
Turnable paintings, poly imaginable
Flexible
portraits
Here comes
No. 1,3, 5, 4, 2
2021
Landscape
Portrait and
faces
Actors in
places
Hall of Be-ing
Paint on
stone paper
21x29,7 cm
Paint on
stone paper
Portrait/landscape
paint on stone paper
Portrait/landscape
Paint on stone paper
2021
Not finished
yet: Dressing up the Birth Wheel 2020
Polyptych
(12 parts)
Oil on linen
Not finished
yet: HO
Oil on
linen, 130x170 cm
Before
Voting I finished this painting. Or at least I think so.
I voted,
that’s a fact, I think the painting is finished, I am not Shure if that is
true.
At least I
am glad I could do both in one day.
Oil on linen
130 x 159 cm
About the
process:
As in nature
everything and everyone takes its opportunity to shine.
When the
light is right and the warmth comes in, the brush strokes with intuitive chosen
color find their way.
Next fase:
I finished(for now) this one with
a top layer of writing gestures, from the left going down, to the right. This
painting comes from far and didn't survive in a way that all the layers still
exist. Like a snake it shed its layered skin off in 2017.
There is a story to tell. A kind
of asemic writing pops up in my mind. The writing gestures
and colours are thought out considering the existing colours and texture.
The consequence of this
intervention in this period of my painting process, is that i
have the choice to keep the painting in this kind of overall abstract state or i give with a minimum of clues the possibility to open
up for more pareidolia.
In my mind a lot of figures
appear. Two figures my mind comes up with,
I worked on them a bit more in there
direction.
Donald Duck and an eye.
#andthetitlewalkedin
'Donald worries being a mouth'
22.5.21
Title: And
The Title walked in…
Oil on linen
140 x 165 cm
And the
title walked in…
Philip Guston is here
Willem de
Kooning is here
The little
girl with the Dinosaur is here
The Market
is here
The
Christmas tree Angel is here
And a
Catapult.
I am out,
dancing.
About the
process:
It all
started with another painting.
About,
erasing and appearance,
About color
appearing in the gesture.
Title: About
THE KEY
Acrylics,
tape
Collage on
white cardboard
Notes about THE
KEY
Treurig, waar?, its true
12.10.20
Writing
about drawing and drawing about writing, what i see
and what i remember and drawing what the drawing
wants.
Testing for
Vitrine U in berlin sep. 2020
Study for FeMaler Virtine U
Testing work
for FeMaler (Vitrine Kleistpark,
Berlin)
Dressed up
after Birth
Oil on linen
Double
painting on stretcher (two canvasses stretched over eachother)
Dec. 7.12.2019 Performance ‘Feed’ in Haus der Statistik at
Alexanderplatz in Berlin.
Installing an assistant, following a
manual, throwing traffic signs, writing and reading directions and
instructions, making a piece on the 4th wall.
Preparing performance ‘Feed’
2018
2010 Veluwe
2016 Bergsham
Veluwe
Studio overview
I.C.1805 (left)
I.C.1804 (wall,
right)
130x170cm
6-2018
studio Hekkelaan
No. 5
(Process of I.C.161810)
3/2017
Book
no. 50, 49, 48 (#thebookisminenow)
2-2014 Malieveld
7 oktober 2007
tekst (uitgesproken)
voor Beekpark Stroomt 11, Apeldoorn
Het landschap de vlag en het schilderij
het landschap VERANDEREN VERPLAATSEN BEWONDEREN het
landschap SCHILDEREN VERACHTEN TONEN DRAAIEN VERWISSELEN
het land VERBERGEN GEBRUIKEN TRANSPORTEREN NAMAKEN
ONDERZOEKEN BEVUILEN VERHULLEN
het landschap FOTOGRAFEREN ZOEKEN HERINNEREN VERZINNEN
ONTKENNEN VERDEDIGEN VERZUIPEN VERBRANDEN
het land VERNIETIGEN ONTWERPEN ONTKENNEN VERAFSCHUWEN
BEZICHTIGEN INADEMEN UITSPUGEN het landschap TEKENEN
ONDERGAAN MEENEMEN VERNIELEN LOCALISEREN ISOLEREN
de vlag GEBRUIKEN
VERWISSELEN
DE MAAT NEMEN UITROLLEN
OP KLEUR LEGGEN PLAATSEN BEWONDEREN VERKLEUREN
KIEZEN VERVANGEN BLEKEN VOUWEN
de vlag STRIJKEN UITHANGEN ZOEKEN BESPUWEN
HERINNEREN de vlag BESMEUREN ONTKENNEN OMDRAAIEN
VERVORMEN
de vlag VERVLOEKEN EREN VERSNIJDEN
TONEN PLANTEN ZWAAIEN VERNIETIGEN VERDEDIGEN
UITWISSELEN VERKLEINEN VERSNIPPEREN VERSIEREN
VERBRANDEN LOCALISEREN ISOLEREN VERBRANDEN
VERANDEREN de vlag
het schilderij MAKEN ZIEN HERINNEREN ONTWERPEN
VERNIETIGEN BEWONDEREN
GEBRUIKEN het schilderij ISOLEREN KOESTEREN
TRANSPORTEREN
VERBERGEN TONEN VERGUIZEN COPIËREN
MEENEMEN KOPEN OPHANGEN VERGETEN BEJUBELEN
het schilderij VERNIEUWEN VERNISSEN ONTLIJSTEN
VERHANGEN VERDRAAIEN OMKEREN VERBERGEN VERSNIJDEN
VERGETEN FOTOGRAFEREN
VERNIELEN ONDERGAAN VERDEDIGEN HERINNEREN
De vlag VERANDERT DE HERINNERING
NIET het landschap VERANDERT
De vlag VAN KLEUR
Het schilderij VERANDERT het landschap
Het landschap VERANDERT NIET
Het schilderij VERANDERT de vlag KLEUR
De vlag VERANDERT NIET
DE HERINNERING VERANDERT het landschap
DE KLEUR NIET
Het schilderij VERANDERT NIET
DE HERINNERING VERANDERT het schilderij
Het landschap VERANDERT HET LAND
De vlag VERANDERT het landschap NIET
DE HERINNERING VERANDERT de vlag
DE KLEUR VERANDERT DE HERINNERING
DE HERINNERING VERANDERT het schilderij
Het landschap VERVANGT DE HERINNERING
De vlag VERLANGT EEN LAND
Het landschap VERLANGT EEN HERINNERING
EEN HERINNERING VERLANGT het schilderij
het schilderij VERLANGT KLEUR
ellen rodenberg 2007