Solo exhibition 2020
Galerie Lutz, Delft,NL
As If
Tondo,
20cm diameter, oil on canvas
Black
and two holes, 20x40cm, oil on canvas
Attitude
4 24x35cm oil on canvas
Attitude
1, 32x30cm acrylic and oil on canvas glued on a white streched canvas.
As If
Solotentoonstelling
Galerie Lutz 2020
Ellen Rodenberg is erg geďnteresseerd in wat verf,
kleur, vorm en licht doen bij haar maar ook bij
de beschouwer van werken van beeldende kunst. Vandaar de titel van haar
tentoonstelling.
Mensen zoeken graag in eerste instantie naar het
herkenbare, de hersenen zoeken houvast: ‘het lijkt wel een landschap, een boom,
rivier etc.’
Voorbij dat stadium is er alleen de verf, kleur, vorm
en techniek. De concentratie op het beeld neemt toe waarop diepere gedachten en
associaties de ruimte krijgen.
Maar met deze titel wil zij de beschouwer ook de
vrijheid van eigen interpretatie geven en er middels haar werk mee
communiceren.
Daarnaast speelt de geschiedenis van haar eigen werk
een belangrijke rol. Zo hergebruikt zij uitsnijdingen van oude
schilderijen, legt deze over elkaar om tot een nieuw beeld te komen of gebruikt
zij zwerfhout, platte voedselblikjes of een gevonden prop papier als drager.
Interessant is ook de wijze waarop zij een dunne doek
over een op de grond liggend opgespannen doek legt, het dunne doek beschildert
met verdunde acrylverf waarna dit doorsijpelt op het opgespannen doek.
Vervolgens trekt zij het dunne doek weg en is er een nieuw beeld ontstaan
waaraan weer verder gewerkt wordt.
Ellen probeert constant grip te krijgen op haar
hectische gedachtestromen, het werk van grote voorgangers, de kunstwereld
en de samenleving in het algemeen.
Vanaf 2006 gaat zij in het verlengde van haar eigen
beroepspraktijk een samenwerking aan met de beeldend kunstenaars Maarten
Schepers en Kees Koomen onder de naam Ex-Mękh.
De groep maakt installaties, video’s en performances
in binnen- en buitenland.
Er is intensief contact met verwante groepen in heel
Europa.
Ellen Rodenberg
is very interested in what paint, color, shape and
light do to her, but also to the viewer of works of visual art. Hence the title
of her exhibition. People like to initially look for the recognizable, the
brains look for something to hold on to: ' it looks like a landscape, a tree,
river, etc.' Beyond that stage there is only the paint, color, form and technique. The concentration on the image increases
where deeper thoughts and associations are given space. But with this title she
also wants to give the viewer the freedom of their own interpretation and
communicate with it through her work. The history of her own work also plays an
important role. That's how she reuses cut out old paintings, superimpose them
to create a new image or does she use driftwood, flat food cans or a found wad
of paper as a carrier. Also interesting is the way in which she stretches a
thin canvas over a lying on the ground canvas, paints the thin canvas with
diluted acrylic paint, after which it seeps on the stretched canvas. Then she
pulls the thin canvas away and a new image has arisen on which further work is
being done. Ellen is constantly trying to get a grip on her hectic streams of
thought, the work of great predecessors, the art world and society in general. Since
2006 she has entered into a collaboration as an
extension of her own professional practice with the visual artists Maarten Schepers and Kees Koomen under the name Ex-Mękh.
The group makes installations, videos and performances
at home and abroad. There is intensive contact with related groups throughout
Europe.
Will Lutz
2020