KunstRai (Art Fair, Amsterdam, Netherlands) 2005 Gallery
Lutz
PolyPorte / PowerPlace
PowerPlace
foto: artbbq
PolyPorte
foto: artbbq
ELLEN RODENBERG
Solotentoonstelling
bij galerie Lutz, KUNSTRAI, Amsterdam 2005
Stand
36
Schilderijen
BINNENBLIK ENTER. binnenblik is in eerste opzet
voortgekomen uit motief 1.
Daarna
kwamen de lijnvormen die op opengezette ramen lijken.
Tussen
de kleurlijnen zitten beelden zoals een meisje, die gedeeltelijk nog zichtbaar
zijn
Het
meisje is afkomstig van een krantenfoto.
Deze
foto ligt ook elders in de stand, verwerkt in een collage (buy
more guns), bij het spreekgestoelte van polystyreen, Powerplace.
BUITENBLIK COMMITMENTS. Buitenblik is een schilderij
gebaseerd op motief 3 (tafel).
De
ovaal is uit zichzelf losgesprongen, ondertussen andere motieven in
wilde
vaart met zich meenemend.
DIZZY MISSY
Is
het eerste schilderij waarbij de ovaal/tafel losse ellipsen werden.
De
lijnen zijn over motief 8 ( Fremdkörper) heen geschilderd.
andere werken
Aan
de buitenkant van de stand is een smalle wand (bij wijze van deur) van tempex
gehangen
Titel
van dit object: POLYPORTE
kwam
voort uit het idee om een deurvorm te gebruiken die aan de buitenkant van de
stand hangt. Het binnengaan van de stand doe je niet door een deur te openen
maar via meerdere (poly) beeldassociaties binnen te gaan.
Het
materiaal polystyreen is een isolatiemateriaal wat meestal in de bouw aan het
zicht wordt onttrokken nadat het bouwsel is voltooid.
Ook
de kunst kent vormen van isolatie. Zo’n immuunsysteem van de kunst is complex
maar ook weer snel in sfeer aanvoelbaar mits je er voor open staat.
Een
deur is een aanwijzing dat er sprake is van een andere ruimte en
een
deur geeft ook de suggestie van toegang. Een naamkaartje geeft aan om welke
ruimte het gaat.
Aan
deze polyporte is ook van alles bevestigd. Ze dient
als prikbord en planbord tegelijk.
Ze
kan werken als een associatieve denkwand. Gedachten kan je de ruimte in dragen.
POWER PLACE: is een
spreekgestoelte met een afbeeldingen van Napoleon in hermelijnen mantel en
keizerlijke sierselen.
Aan
de achterzijde een afbeelding vaneen schilderij van de slag bij Waterloo
Bovenop
ligt een collage van olieverf op papier (kleurgolven) en foto’s van details van
eerdere ruimtelijke opstellingen uit het atelier.
POWERPLACE is van massief piepschuim
Motieven
3 en 11, deel van de regenboog en delen van ellipsen samen met
motief
0, de onbepaalde factor, de aanjager van het leven
Ook
de katheder zelf doet iets met je als je er in de buurt komt
Je
krijgt de behoefte erachter te gaan staan of je er juist van verre te houden.
Een
leeg spreekgestoelte in een ruimte geplaatst heeft altijd iets incompleets.
Vul
je het in of wacht je af?
Deze
POWER PLACE (Place de Force) is een beeld
Er
komt niets voor en niets erna. Alleen je gedachten kunnen uitgaan naar
situaties waarin het katheder een attribuut van betekenis is voor een acteur.
meer over het werk:
“Enkele
jaren geleden ben ik mijn werkwijze gaan toespitsen.
In
plaats van herinneringsbeelden willekeurig te behandelen, heb ik een aantal
beelden uit de herinnering rond 2001 en een aantal oudere herinneringen gefixeerd.
Hieruit
destilleerde ik een aantal vormmodellen/motieven.
Ze
dienen als structuur voor een complex van beelden.
Aan
de hand daarvan ben ik nu een netwerk aan het uitbouwen waarvan de ooit gekozen
vormmodellen of motieven als knooppunten fungeren.
In
de schilderijen volg ik aan de hand
van die knooppunten een schilderkunstig spoor dat op het grensvlak van abstractie en figuratie
ligt. Het beeldend associëren
leidt
tot steeds andere uiterlijke verschijningen. In de vorm zijn de motieven
nog
te herkennen maar in hun uitwerking en dus in sfeer kan het ene schilderij
verschillen
van het andere.
Een
tweede spoor ben ik eind 2003 begonnen in de vorm van Ruimtelijke Opstellingen.
Hierin
maak ik gebruik van allerlei materialen en attributen
een
opvallend materiaal is het polystyreen of tempex.
Dit
materiaal wordt zowel als drager van andere beelden gebruikt als vormmodel.
Het
materiaal is bekend als isolatiemateriaal en in dit geval spierwit.
De
oorspronkelijke functionele betekenis wordt nu gekoppeld aan filosoferen over
de noodzaak van Immuunsystemen dan wel de nodige uitwisseling of zelfs
opheffing daarvan. De beweeglijkheid en het transformatievermogen van de mens
staat hierin centraal.
Door
het piepschuim en andere materialen zo te gebruiken dat kwetsbaarheid, licht in
gewicht, mobiliteit en transformatie begrepen kunnen worden, wil ik iets
zichtbaar maken van de samenhang tussen begrippen als breekbaar en sterk, macht
en onmacht, af en onaf, toeval en opzet, isolatie en poreusheid, fixatie en
beweging, tijd en tijdloosheid.
Door
de eerder genoemde motieven of knooppunten zowel in de schilderijen en in
andere
2D werken als in de ruimtelijke opstellingen te gebruiken hoop ik een complex
zichtbaar te maken dat alles met elkaar te maken heeft en ook voortdurend alles
in beweging houdt.
14 motieven of
beeld uitgangspunten
en associaties
0 foetus, levensmodel, vlees, sfeer, emotie, intuïtie, drijfveer
1 gesloten mobiel
boswerkhuis, container, gebouw, binnenblik, buitenkant 1A stam
2 straat met
bomen 2A loof zaad
3 tafel + TV 3A TV/monitor, ovaal, ellipsen, ontmoeting
4 museum 4A inhoud
5 woonhuis van
gisteren 5A TV, monitor, kader
6 leslokaal instructie inprenting, ontdekking,
wetenschap, permanente staat van transformatie
7 plaats, waar,
mentale plaats
8 Fremdkörper,
niet zijn waar men is
9 toonbank, theater
van de verleiding
10 vlag, immuunsysteem,
ruimtebepaling
11 menselijke
regenboog,esthetiek ,visuele behoefte, schoonheid, vitaliteit, energie
12 kerk,
mediaorganisatie, boodschappers, hulpdiensten. rituelenplaats
13 getal 13A variabel,
ordening, indeling, concurrentie, tijdsbewustzijn
de
website www.ellenrodenberg.nl toont verbanden en ontwikkelingsfasen van het
werk. De schilderijen zijn in
diverse stadia te zien. De ruimtelijke
opstellingen zijn chronologisch te volgen. De mixed media/ werken op papier
tonen vaak details van de ruimtelijke opstellingen en worden soms ook weer in
latere opstellingen verwerkt. Foto’s in de site worden meestal in verband met
een van de motieven gebracht.
Er
is ook vanaf de index een link naar het Multi-impressie/log.
Dit weblog ben ik in september 2004
gestart om de beeldinvloeden en netwerken waar ik me op richt, zichtbaar te
maken. of die bij toeval een subrichting worden binnen één van de motieven”